SKUNKKALLA

2017/04/11

Hej!

Vi arbetar nu under våren med att få bort Skunkkallan från våra vattendrag. Efter ett inlägg på vår facebook, Naturreservat i Halland, i fjor får vi  då och då in rapporter om olika invasiva arter, dvs. arter som inte hör hemma i den svenska naturen. För någon vecka sedan fick vi in en rapport om att Skunkkallan, se bifogad fil, även finns i vattendraget som rinner igenom Vilshärad.

Vi på Länsstyrelsen hoppas att ni vill hjälpa oss med att sprida vidare ut till era medlemmar om behovet att plocka bort Skunkkallan från bäcken. Den är ursprungligen en importerad trädgårdsväxt som därifrån spridit sig näst intill explosionsartat ut i svenska vatten där den kväver möjligheterna för inhemska arter, som tex. Kabbelekan, att överleva. Viktigt att tänka på i dessa sammanhang är att man inte går in på någon annans mark utan tillstånd. Efter att ha gått över ett område och tagit bort alla de plantor man hittat så är det bra att komma tillbaka 2-3 veckor senare och gå över området en gång till. Vi vore mycket tacksamma om ni vill göra en insats för våra inhemska arters möjligheter att vara kvar.

Har ni frågor eller funderingar är det bara att kontakta oss. Glad Påsk önskas från oss på Länsstyrelsen.

Med vänliga hälsningar Annelie Ohlsson

Gilla gärna vår nya Facebooksida Naturreservat i Halland!

Länsstyrelsen i Hallands län  ANNELIE M OHLSSON  |  Reservatsförvaltare  Telefon direkt: 010-224 33 08 | Telefon växel: 010- 224 30  00 | Postadress: 301 86 Halmstad  E-post: annelie.m.ohlsson@lansstyrelsen.se

Besök oss gärna på: : http://www.lansstyrelsen.se

Länsstyrelsen i Halland & Naturreservat i Halland  @lsthalland  @lstHalland

Med vänliga hälsningar Annelie Ohlsson

Gilla gärna vår nya Facebooksida Naturreservat i Halland!

Besök oss gärna på: : http://www.lansstyrelsen.se

Länsstyrelsen i Halland & Naturreservat i Halland  @lsthalland  @lstHalland